.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یک عکس خاطره‌انگیز و تاریخی از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام
یک عکس خاطره‌انگیز و تاریخی از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

تصویر روبرو مربوط است به اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالی که تنها 3ماه به پایانش مانده. کسی تصور می‌کرد این آخرین عکس ثبت شده رئیس جمهور در مجمع تشخیص باشد؟ لازم به توضیح نیست که این تصویر مربوط به قبل از 22 خرداد امسال است یا بعد از آن!

امروز سی ام آذر ماه 88 ،علی اکبر جوانفکر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ؛ و در پاسخ به سئوالی ؛ در باره عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت به صراحت برخی اعضای مجمع را کسانی دانست که مقابل نظام ایستاده اند.مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور گفته: این انتظار درستی نیست که رئیس جمهور به عنوان نماینده منتخب ملت، در کنار کسانی بنشیند و با افرادی هم سخن شود که رودر روی نظام و رهبری ایستاده اند .

اگر این مصاحبه تکذیب شود و یا اصلاحیه بخورد و مهم تر اینکه اگر و فقط یک نظر غیر رسمی عنوان شود که هیچ ، اما اگر چنین اتفافی نیفتد؛ باید گفت اهانت و توهین به مقامات کم کم دارد به کسانی وارد می شود که منصوب مقام معظم رهبری هستند. کم تر شورایی یا مجلسی در تاریخ انقلاب داشته ایم که اعضایش با این تعداد زیاد مطلقا از سوی رهبر انتخاب شوند. طرفه اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه تعیین اعضا ی مجمع را به عهده رهبر گذاشته است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام سی و پنج عضو حقیقی دارد که باید به آنها سه عضو حقوقی یعنی سران سه قوه و هم چنین 6 فقیه شورای نگهبان را هم اضافه کنیم.این اعضا دارای کریر مبارزاتی و کالیبر سیاسی ویژه هستند ؛ محال است و نشده و نمی شود عضوی از این مجمع سابقه مشکوک داشته باشد. اعضای حقیقی و اعضای حقوقی این مجلس به واسطه همان قانونی که بیان می دارد این مجمع منتخب رهبر است ؛ شانیت می یابد . شانیتی که بواسطه اعمال قانون اساسی روند و حیات پیدا کرده است.

3 وظیفه اصلی این مجمع شامل : مسئولیت تصمیم گیری در سیاستهای کلان داخلی و خارجی کشور و حل اختلاف میان قوای سه گانه ؛ تدوین برنامه چشم انداز 20 ساله و هم چنین اختیار نظارت بر عملکرد قوای سه گانه ؛ بوده است.

اگر این شانیت مهم نبود و اگر مجمع تشخیص ؛ شورایی تشریفاتی جلوه گر ی می کرد پس چرا رهبر انقلاب در آذر ماه سال 85 یکی از مهمترین اختیارات خود یعنی نظارت بر عملکرد قوای سه گانه را که از اختیارات رهبراست به این مجمع تفویض کردند؟

مجمع تشخیص مصلحت در سال 88 و تا 21 آذر امسال جمعا ؛ 39 جلسه رسمی برگزار کرده است و گزارش هر جلسه ای با ذکر جزئیات بر روی سایت اختصاصی مجمع آورده شده. فقط نگاهی به دستور جلسات فوق نشان می دهد که عمده مسائل مورد بررسی در ارتباط با مسائل روز جامعه بوده است . بررسی اجمالی گزارش های کمیسیون ها و مهم تر از آن کمیته های ویژه نیز اینگونه بوده است. ضمن اینکه نوع ساز و کار مجمع به روز است .

برای مثال با نامگذاری سال اصلاح الگوی مصرف برای سال جاری از سوی رهبر انقلاب ؛ اولین جلسه مجمع که در 15 فروردین امسال برگزار شد به این مهم پرداخت .و با استناد به گزارش دبیر مجمع در باره نتایج این جلسه ؛ کمیته ای ویژه و تخصصی که 12 عضو دارد ، برای تدوین راهکارهای الگوی مصرف موظف به برنامه ریزی شدند. و تاکنون نیز 14جلسه تا آبان ماه سال جاری برای رسیدگی به این موضوع برگزار شده است.

از کریر سیاسی اعضای مجمع و از ساز و کار اداری و هم چنین روند فعالیت های مجمع تشخیص مصلحت در بالا ذکر شد؛ حالا اگر دولتمردان کابینه دهم تشخیص می دهند که چیزی فراتر در باره این مجمع می دانند. این دیگر یک ادعا و یک حرف خاص است .

حتی اگر به زعم آنها یک نفر ، فقط یک نفر؛ عضو مخالف نظام در این مجمع باشد ، ادعایی است که باید در موردش توضیح داده شود. در مجمع قرار نیست کسی جلوی کسی بایستد . یا یک نفر در مقابل بقیه قرار بگیرد. آرایش فکری و تعلقات حزبی اعضا ی مجمع ؛ عمدتا در این جلسات فرصتی برای بروز و ظهور ندارند . چراکه ساز و کار و نوع حیات و ذات مجمع اینگونه پایه ریزی شده که جایی برای برد و باخت جریانهای سیاسی وجود نداشته باشد. حتی می شود این مجمع را به واسطه کمیسیون ها و نام های آن ، عمدتا شورایی علمی بدانیم .از سویی عدم شرکت رئیس جمهور و هم چنین روسای 2 قوه دیگر در جلسات ، رسمیت آن را بهم نمی زند و همین مهم بیانگر ساز و کار خاص مجمع است.

در جایی که شرکت کردن رئیس جمهور در جلسات مجمع ، باعث ایجاد سئوالات فراوان عادی و روتین است ؛ شرکت نکردن وی از سوئی دیگر منشا ایجاد سئولات غیر معمول و سرشار از شائبه خواهد بود. سئوالاتی که دست بر قضا مدام هم پرسیده می شوند و البته گاهی هم به پاسخهای خاص منجر می گردند.جوابهایی خاص و بو دار و تامل برانگیز و حتی ترسناک مثل همان گفتار مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور ؛ بر این مبنا که رئیس جمهور نمی تواند در جلسات مجمع شرکت کند و در کنار کسانی بنشیند که مقابل نظام و رهبری قرار گرفته اند. این سخنان بسیار هزینه بر است. به نظر می رسد دیگر صحبت از صندلی و نوع چینش آنها نیست. ذات این گونه سخنان هزینه های جبران ناپذیر تولید می کند. و عجیب این جااست که این خط تولید چقدر هم پر کار نشان می دهد. چنانچه در آستانه سال جدید میلادی می شود یک ISO 2010 تاپ ، به این خط تولید اعطا نمود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 3 دي 1388
هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
بهروز ياسمي 5 دي 1388
اين آقاي ... چي بود فاميليش؟ نميدونم يادم رفت. فقط اينقدي ميدونم كه بعيده به اندازه يه بچه 3 ساله فكرش كار كنه. احتمالا بايد مدير كل اتاق فكر باشه. نظر شما چيه؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.081 seconds.